قفل هوشمند

قفل هوشمند بدون شک مهم ترین بخش یک خانه مدرن محسوب می‌شوند. یک قفل هوشمند علاوه بر اینکه به شما امکان می‌دهد درب خود را به راحتی باز کرده و قفل کنید، همچنین افرادی را که هنگام دور بودن از خانه وارد و خارج می‌شوند، نظارت می‌کند. برخی از مدل‌ها به سادگی به شما این امکان را می‌دهند از تلفن خود برای باز و بسته کردن درها استفاده کنید.

بعضی دیگر نیز به شما اجازه می‌دهند امتیازات دسترسی ویژه‌ای را به دوستان، اعضای خانواده یا تعمیر کنندگان اختصاص دهید. پیشرفته ترین گزینه‌ها با دستورات صوتی کار می‌کنند و از دستگاه‌ها و خدمات خانه هوشمند شخص ثالث پشتیبانی می‌کنند. قفل هوشمند یک سیستم قفل الکترونیکی و مکانیکی است که به صورت بی سیم و با تأیید هویت کاربران مجاز باز می‌شود.

در خانه‌های هوشمند سازی شده، قفل‌های هوشمند به صاحب خانه اجازه می‌دهند بدون نیاز به کلید سنتی وارد خانه شوند یا دسترسی دیگران را فراهم کنند. بسیاری از سیستم‌های قفل هوشمند از برنامه‌های موبایل یا وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند تا به صاحبان خانه اجازه دهند با ارسال یک کلید مجازی به اشخاص ثالث دسترسی برای ورود بدهند. کلیدهای مجازی را می‌توان از طریق پیامک یا ایمیل ارسال کرد و امکان دسترسی به مهمانان یا پرسنل یک مجموعه را فراهم می‌کند.

پس از دریافت این کلیدهای دیجیتال رمزگذاری شده امکان دسترسی به قفل هوشمند برای مدت زمان مشخصی فراهم می‌شود. علاوه بر تنظیم دسترسی، بسیاری از قفل‌های هوشمند دسترسی افراد به ساختمان را ثبت می‌کنند و تبدیل به ابزاری برای نظارت بر استفاده از درب ساختمان می‌شوند. تعدادی از قفل‌های هوشمند یک دوربین نیز دارند که تصویری از افرادی که به درب منزل دسترسی دارند را به صاحب خانه ارائه می‌کنند.

انواع قفل هوشمند

بسیاری از قفل‌های هوشمند با یک برنامه تلفن همراه جفت می‌شوند که به شما امکان می‌دهد درها را با یک ضربه ساده، قفل و باز کنید. برخی از آن‌ها دسترسی از طریق وب را ارائه می‌دهند که به شما این امکان را می‌دهد تنظیمات را از رایانه شخصی خود کنترل کنید. اکثر برنامه‌ها به شما اجازه می‌دهند کاربران دائمی و موقت اضافه کنید و همچنین برنامه‌های دسترسی افراد را برای روزها و زمان‌های خاص تنظیم کنید. مطمئن شوید که قفل هوشمند شما گزارش‌های فعالیت را ثبت می‌کند تا بتوانید به گذشته برگردید و ببینید چه کسی و چه زمانی وارد خانه شما شده یا از آن خارج شده است.

جدیدترین قفل‌های هوشمند ویژگی‌هایی مانند کنترل‌های صوتی، geofencing  و ویژگی‌های قفل خودکار را ارائه می‌دهند. ویژگی geofencing تضمین می‌کند که هرگز نگران این نباشید که آیا قبل از ترک خانه درب را قفل کرده‌اید یا خیر. هنگامی که ساختمان را ترک می‌کنید، می‌توانید قفل را طوری تنظیم کنید که به طور خودکار بعد از رفتن شما درب بسته شود. سایر ویژگی‌هایی که باید به دنبال آن باشید عبارتند از پد لمسی بدون کلید برای مواقعی که تلفن یا کلیدهایتان را در اختیار ندارید، هشدارهای دستکاری و ورود اجباری که به شما در زمان نفوذ دیگران به داخل خانه هشدار می‌دهند، اعلان‌های متنی و ایمیلی که به شما اوضاع امنیت خانه‌تان را اطلاع می‌دهند و همچنین زمان واقعی که هر کسی وارد یا خارج ساختمان می‌شود.

انتخاب نوع قفل دیجیتال کاملاً به سلیقه و نگاه کاربر بستگی دارد. انواع قفل‌ هوشمند را می‌توان با دسته‌های زیر تقسیم بندی کرد:

  • قفل‌ هوشمند با اثر انگشت

یکی از قفل‌های هوشمند که امروزه بسیار در دنیا مورد استفاده قرار گرفته است، قفل هوشمند با اثر انگشت است. دسترسی بیومتریک با اثر انگشت، ویژگی مهم این نوع قفل است. کاربر می‌تواند پس از ثبت اطلاعات اثر انگشت خود در حافظه برنامه، با قرار دادن انگشت خود بر روی صفحه اسکنر که روی پنل لمسی طراحی شده، شناسایی و وارد ساختمان شود. این قفل دیجیتال از جمله ایمن ترین قفل‌های هوشمند در بازار محسوب می‌شود که به دلیل کاربری آسان، محبوبیت بالایی در بین مصرف کنندگان به تازگی پیدا کرده است.

  • قفل هوشمند مجهز به تشخیص چهره

این قفل هوشمند نظر بسیاری از کاربران را به عنوان محصولی پیشرفته جلب کرده است. کاربر پس از ثبت اطلاعات چهره خود در حافظه این سیستم امنیتی، باید مقابل دوربین که روی پنل دستگاه نصب شده، بایستد تا شناسایی شود. پس از تطبیق اطلاعات ثبت شده با اطلاعات چهره کاربر، بازگشایی قفل صورت می‌گیرد. به دلیل استفاده از فناوری‌های پیشرفته‌ در این نوع قفل هوشمند، قیمت آن در مقایسه با نمونه‌های دیگر بسیار بالاتر است و اغلب در ساختمان‌هایی که نیاز به امنیت بالایی دارند، از این قفل دیجیتال استفاده می‌شود.

  • قفل‌های هوشمند کارتی

یکی از محبوب ‌ترین قفل‌های هوشمند که اغلب در هتل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، قفل کارتی است. کاربر با نزدیک کردن کارت مخصوص هر درب به صفحه دستگاه، می‌تواند به راحتی وارد اتاق شود. این کارت برای هر مسافر، به صورت مجدد برنامه ریزی و تنظیم می‌شود.

  • قفل دیجیتال با رمز عبور

این نوع قفل دیجیتال در حال حاضر رایج تراست و کاربر پس از واردکردن رمز عبور مورد نظر خود در حافظه دستگاه، می‌تواند وارد ساختمان شود. لازم به ذکر است که قفل هوشمند دارای رمز عبور یکی از محصولات خانه هوشمند محسوب می‌شود که میزان فروش بالایی دارد.

  • قفل هوشمند ترکیبی

اگر به دنبال قفلی هستید که به چند روش مختلف بتوان به وسیله آن درب را باز و یا بسته کرد، قفل دیجیتال ترکیبی گزینه مناسبی است. در این قفل هوشمند مجموعه‌ای از چند روش بازگشایی درب هوشمند فعال شده است. به خاطر همین تنوع روش‌های بازگشایی درب است که امنیت استفاده از آن به مراتب بالاتر از دیگر انواع قفل‌های هوشمند است.

نظرات شما عزیزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو مطالب
جستجو کردن
جدیدترین مطالب
عضویت در خبرنامه
سبد خرید
فروشگاه
حساب من