درب بازکن هوشمند خانه

درب بازکن هوشمند خانه

درب بازکن هوشمند خانه

 

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که صبح زود هنگام رفتن سرکار، با عجله از خانه خارج شده باشید و در مسیر، این سوال به ذهن شما رسیده باشد که آیا درب خانه را بسته‌اید یا خیر؟

در این شرایط، چه کاری می‌توان انجام داد؟

چطور می‌توان از راه دور، درب خانه را باز و بسته کرد؟

خوشبختانه فناوری به حدی پیشرفت کرده است که می‌توان با استفاده از درب بازکن هوشمند خانه از هر نقطه‌ و در هر زمان، درب خانه را باز و بسته کرد.

در ادامه این مقاله از شرکت خانه هوشمند جنیوس، به بررسی درب بازکن هوشمند خانه و عملکرد آن می‌پردازیم.

درب بازکن هوشمند خانه یک دستگاه مدرن است که امکان کنترل درب خانه را از راه دور، به‌وسیله گوشی هوشمند یا دستگاه هوشمند دیگر فراهم می‌کند. این سیستم از فناوری‌های ارتباطی مانند بلوتوث، وای‌فای یا اینترنت برای ارتباط با دستگاه‌های هوشمند استفاده می‌کند.

با استفاده از درب بازکن هوشمند خانه، می‌توانید از راه دور، باز و بسته شدن درب را کنترل کرده و بر روند ورود و خروج افراد نظارت کنید.

به این ترتیب اعضای خانواده، دوستان، همکاران و دیگر افراد مجاز می‌توانند به خانه یا محل کار شما دسترسی داشته باشند.

درب بازکن هوشمند خانه یک ابزار امن و مطمئن است که به شما کمک می‌کند از راه دور و از هر کجا که باشید، به عملکرد باز و بسته شدن درب دسترسی داشته باشید.

درب بازکن هوشمند خانه
 

این سیستم معمولاً از طریق اینترنت، به اپلیکیشن موبایل مربوطه متصل می‌شود و کاربر از طریق همین اپلیکیشن می‌تواند درب را کنترل کند.

برای مثال، در صورتی که کاربر بخواهد درب را باز کند، از طریق اپلیکیشن فرمان باز شدن درب را به سیستم در بازکن هوشمند ارسال می‌کند؛ پنل مرکزی سیستم این فرمان را دریافت و پردازش می‌کند و سپس با استفاده از سیستم مکانیکی نصب شده روی درب، آن را باز می‌کند.

عملکرد بستن درب نیز به طریق مشابه قابل انجام است. این سیستم‌ها علاوه بر قابلیت باز و بسته کردن درب، قابلیت‌های دیگری نیز دارند که در ادامه بررسی می‌کنیم.

اجزای تشکیل دهنده در باز کن هوشمند

در بازکن هوشمند از اجزای مختلفی تشکیل می‌شود که هر کدام، وظایف خاصی را بر عهده دارند.

نصب برخی از این تجهیزات برای عملکرد در بازکن هوشمند ضروری است؛ در حالی‌که نصب برخی دیگر از این تجهیزات، اختیاری است و صرفاً قابلیت‌های سیستم را افزایش می‌دهد. در ادامه، به بررسی اجزای تشکیل‌دهنده در باز کن هوشمند می‌پردازیم.

۱. سنسورها

سنسورهای مختلفی در سیستم در بازکن هوشمند استفاده می‌شوند که هر کدام برای سنجش و بررسی موارد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این سنسورها معمولاً در جلو و پشت درب نصب می‌شوند و وظیفه تشخیص حرکت، وجود اشیاء، عبور افراد و خودروها و دیگر اطلاعات مهم را بر عهده دارند.

۲. مکانیزم در بازکن

مکانیزم در بازکن، یک سیستم مکانیکی است که در همه انواع درب بازکن هوشمند خانه استفاده می‌شود. این سیستم شامل موتور، قفل‌ و سیستم‌های مکانیکی دیگر است که به وسیله آن‌ها درب باز و بسته می‌شود.

سیستم مکانیزم در بازکن، انواع مختلفی دارد که متناسب با نوع و ساختار درب، روی آن نصب می‌شود.

۳. پنل مرکزی

درب بازکن هوشمند خانه به یک پنل مرکزی مجهز است که تمامی اطلاعات، در آن ثبت و پردازش می‌شوند. این واحد معمولاً یک میکروکنترلر یا یک واحد پردازشی دیگر دارد که عملکرد کلی سیستم را کنترل می‌کند.

پنل مرکزی از طریق سنسورها اطلاعات مختلف را دریافت کرده و بر اساس آن‌ها تصمیم‌گیری می‌کند که درب باید باز یا بسته شود.

درب بازکن هوشمند خانه

۴. پنل ارتباطی

همانطور که قبلا هم اشاره شد، سیستم درب بازکن هوشمند خانه برای ارتباط با کاربر، نیاز به اتصال اینترنت یا شبکه تلفن همراه دارد.

جهت برقراری ارتباط سیستم با کاربر، یک واحد ارتباطی روی آن نصب می‌شود تا از طریق وای‌فای، شبکه تلفن همراه، اینترنت ثابت یا روش‌های دیگر، دسترسی به اینترنت برای دستگاه امکان‌پذیر شود.

در سیستم درب بازکن هوشمند سیم کارتی، با نصب سیم کارت روی دستگاه امکان برقراری تماس، ارسال پیامک و دسترسی به اینترنت برای سیستم فراهم می‌شود.

۵. سیستمهای امنیتی

برخی از درب‌های هوشمند دارای سیستم‌های امنیتی مختلفی مانند قفل‌های بیومتریک یا کارت‌های RFID هستند که برای تضمین امنیت بیشتر در روند ورود و خروج افراد استفاده می‌شوند.

در سیستم درب بازکن هوشمند اثر انگشتی از سنسور اثر انگشت نصب شده روی پنل بیرونی برای احراز هویت افراد استفاده می‌شود.

۶. سیستم برق

درب بازکن هوشمند برای عملکرد خود نیاز به انرژی الکتریکی دارد که معمولاً از طریق اتصال برق شهر فراهم می‌شود.

سیستم برق دستگاه شامل سیم‌، مبدل و دیگر قطعات مرتبط با تامین نیروی برق سیستم درب‌های هوشمند است.

در برخی از سیستم‌های درب بازکن هوشمند باتری‌هایی نیز تعبیه می‌شود تا در صورت قطع برق شهر، امکان ادامه فعالیت دستگاه برای مدتی محدود فراهم شود.

۷. اپلیکیشن موبایل

نرم‌افزار موبایل سیستم در بازکن هوشمند خانه، اگرچه یک سیستم فیزیکی نیست، اما در روند عملکرد دستگاه نقش مهمی دارد.

در سیستم درب بازکن هوشمند با موبایل، کاربر از طریق این اپلیکیشن‌ها امکان کنترل و بررسی رویدادهای ثبت‌شده در پنل مرکزی را از راه دور خواهد داشت.

درب بازکن هوشمند خانه

ممکن است برخی از سیستم‌های درب بازکن هوشمند قطعات و بخش‌های دیگری نیز داشته باشند که این بخش‌ها برای افزایش قابلیت‌های سیستم، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

 
نظرات شما عزیزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو مطالب
جستجو کردن
جدیدترین مطالب
عضویت در خبرنامه
سبد خرید
فروشگاه
حساب من